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European Commission Environment: Natura 2000-Commissione Europea dell'Ambiente: Natura 2000

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NATURA 2000


Natura 2000 is a network of core breeding and resting sites for rare and threatened species, and some rare natural habitat types which are protected in their own right. It stretches across all 28 EU countries, both on land and at sea. The aim of the network is to ensure the long-term survival of Europe's most valuable and threatened species and habitats, listed under both the Birds Directive and the Habitats Directive.
The Natura 2000 Viewer in an on-line tool that presents all Natura 2000 sites, provides key information on species and habitats for which each site has been designated, data on their estimated population size, conservation status and allows for various searches.
Natura 2000 is not a system of strict nature reserves from which all human activities would be excluded. While it includes strictly protected nature reserves, most of the land remains privately owned. The approach to conservation and sustainable use of the Natura 2000 areas is much wider, largely centered on people working with nature rather than against it. However, Member States must ensure that the sites are managed in a sustainable manner, both ecologically and economically.

On our pages, you will find more information about how the network was established, where the Natura 2000 sites are located, how they are managed and how Member States can better protect nature by working together across Europe. The European Commission's biogeographical process provides a co-operation platform to stakeholders and managers of the Natura 2000 network. You can also read our guidance documents on the Natura 2000 network management, access its Communication Platform and find out about the Natura 2000 awards.ù


TRADUZIONE

NATURA 2000

Natura 2000 è un network di siti di allevamento e luoghi di riposo di specie rare ed in pericolo e di alcuni tipi di habitat naturali che sono protetti per diritto. Si estende in 28 Paesi dell’EU sia per  terra che per mare. Lo scopo del network è di assicurare la sopravvivenza a lungo termine  delle specie e degli abitanti più preziosi e più in pericolo d’Europa, elencati nella Birds Directive e nella Habitats Directive.

Natura 2000 Viewer è un mezzo on-line che presenta tutti i luoghi di Natura 2000, fornisce informazioni essenziali sulle specie e sugli abitanti per i quali ciascun luogo è stato designato, sui dati relativi al numero della popolazione stimata e sullo stato di conservazione e permette di fare varie ricerche.

Natura 2000 non è soltanto un sistema di riserve strettamente naturali dalle quali tutte le attività umane sarebbero escluse. Include riserve naturali strettamente protette, molta terra rimane di proprietà privata. L’approccio alla conservazione ed all’utilizzo delle aree di Natura 2000 in modo sostenibile è molto più grande, centrato in gran parte  su persone che lavorano con la natura più che contro di essa. Comunque, gli Stati Membri devono assicurare  che i luoghi siano gestiti in maniera sostenibile sia da punto di vista ecologico che da quello economico.



Nelle nostre pagine troverai più informazioni su come il network è stato stabilito, dove i luoghi di Natura 2000 sono stati localizzati, come vengono gestiti e come gli Stati Membri possono proteggere la natura in modo migliore  lavorando insieme per l’Europa. Il processo bio-geografico della Commissione Europea fornisce una piattaforma di cooperazione agli interessati ed ai manager del network di Natura 2000.


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